Terminem „custom publishing” określa się przygotowywanie wydawnictw na zlecenie, przy czym słowo „wydawnictwo” można rozumieć bardzo szeroko. Skupimy się więc na najpopularniejszym produkcie branży custom publishingowej.
Czasopisma firmowe – najpopularniejszy rodzaj customu
Najpopularniejszym rodzajem customowych publikacji są czasopisma firmowe – zarówno te ekskluzywnie wydawane, kierowane do klientów zewnętrznych, jak i gazetki pracownicze, których odbiorcami są pracownicy przedsiębiorstwa.
W obu przypadkach wydawcą jest firma, której podstawową aktywnością nie jest działalność wydawnicza. Celem rozpoczęcia wydawania własnego tytułu jest wsparcie głównej działalności w wybranej sferze (marketingu, employer brandingu, komunikacji wewnętrznej).
Przykładowo: producent opon nie decyduje się na wydawanie czasopisma o oponach po to, by zarabiać na sprzedaży egzemplarzowej, tylko aby budować relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Docelowo przełoży się to na postrzeganie jego marki na rynku oraz na sprzedaż produktu podstawowego (opon).
Podobnie np. bank przygotowuje gazetkę firmową dla pracowników nie po to, by była nośnikiem reklam produktów finansowych, lecz w celu lepszej integracji zespołu, wzrostu zaangażowania pracowników i podniesienia poziomu poinformowania załogi o strategicznych projektach i inicjatywach.
Jak przygotować się do wydawania czasopisma firmowego?
Przedsiębiorstwo, decydując się na wydawanie własnego czasopisma – zarówno zewnętrznego (kierowanego do klientów), jak i wewnętrznego (kierowanego do pracowników) ma do wyboru dwie drogi.
Pierwszą z nich jest utworzenie w ramach organizacji zespołu odpowiedzialnego za całościowe przygotowanie gazetki: zarówno od strony merytorycznej (redaktor naczelny, autorzy tekstów, korektor), jak i wizualnej (grafik, operator dtp).
Druga droga to powierzenie części odpowiedzialności zewnętrznemu partnerowi – agencji custom publishingowej wyspecjalizowanej w przygotowywaniu wydawnictw na zlecenie.
Niewiele firm decyduje się na prowadzenie pełnego procesu wydawniczego in-house z takiego samego powodu, dla którego stosuje outsourcing usług reklamowych. Taniej i szybciej jest zakupić profesjonalną usługę u partnera, niż tworzyć oddzielny zespół wewnątrz firmy, bądź odciągać własnych (już i tak mocno dociążonych czasowo) specjalistów od codziennych obowiązków.
Czym zajmuje się agencja custom publishingowa?
Zakres działań, jakiego może podjąć się agencja custom publishing, może być zarówno wąski (np. opracowanie projektu layoutu i skład kolejnych wydań czasopisma), jak i szeroki (aktywny udział w planowaniu i przygotowywaniu treści, pisanie artykułów, organizowanie sesji zdjęciowych, obsługa poligraficzna i kolportaż).
Na pewno warto zapytać agencję o przygotowanie oferty na druk wydawnictwa, gdyż agencje, zlecając drukarniom druk wielu tytułów, mogą zaproponować konkurencyjne ceny druku.
Custom to nie tylko gazetki firmowe
Czy custom publishing kończy się na przygotowywaniu gazetek firmowych? Oczywiście nie – to dopiero początek. W pojęciu “wydawnictwa na zlecenie” mieszczą się także książki (szczególnie aktywna jest tu branża farmaceutycza), blogi firmowe, tematyczne serwisy internetowe, produkcje wideo itp.
W dobie internetu i popularności mediów społecznościowych coraz częściej zamiast o custom publishingu mówi się o content marketingu, czyli tworzeniu różnorodnych treści (a nie wydawnictw) na zlecenie.
Trend ten bynajmniej nie świadczy o tym, że custom publishing to przeszłość. Wręcz przeciwnie – w dobie codziennego zalewu setek informacji (produkowanych, a jakże, w ramach content marketingu!) drukowane czasopisma, szczególnie gazetki pracownicze, wyróżniają się skutecznością w walce o uwagę odbiorców i ich wyłączną koncentrację na przekazie.