• Jak napisać dobry lead

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    lead new

    Lead decyduje o wszystkim. Jeśli będzie dobry, jest duża szansa, że czytelnik przeczyta tekst.

    Musi więc być tak skonstruowany, by dostarczyć wystarczająco dużo informacji, o czym jest dany tekst, ale nie aż tyle, by czytelnik uznał, że wystarczy mu już przeczytanie samego leadu. Stworzenie takiej wyważonej kombinacji bywa niełatwe, zwykle trzeba próbować kilka razy, nim wreszcie powstanie dobry lead. Nie warto się zadowalać ułomną, pierwszą wersją.

    Dla ułatwienia podpowiadamy, że nie zawsze trzeba zaczynać pisanie tekstu od leadu – może to być także ostatni etap tworzenia artykułu. Ale zaczynanie od tytułu i leadu ma tę zaletę, że porządkuje myśli autora i wyraźnie ukierunkowuje tematycznie tekst.

    Lead może mieć charakter typowo informacyjny: odpowiada na pytania kto, co, kiedy, a czasem także gdzie i dlaczego. Jest po prostu możliwie efektownym streszczeniem samego tekstu. Jednym ze sposobów stworzenia leadu takiego typu jest wyjęcie głównej informacji i jej „podkręcenie”. Np. poprzez dodanie pełnego emocji, podsumowującego słowa na początku lub końcu leadu.

    Można także użyć w leadzie cytatu, wprowadzającego czytelnika w temat artykułu. Z zasady im bardziej kontrowersyjna i zaskakująca jest ta wypowiedź lub im bardziej zdecydowaną opinię wyraża, tym jest ciekawsza dla czytelnika i tym mocniej przyciąga jego uwagę.

    Inny sposób by „złowić” czytelnika to zadać pytanie i samemu na nie odpowiedzieć. Sztuczka działa pod warunkiem, że jest to pytanie, które dręczy także potencjalnych czytelników. I że autor materiału naprawdę zna na nie odpowiedź.

    Można również opowiedzieć w leadzie krótką historię. Taki zabieg stosuje się często w reportażach, materiałach wspomnieniowych itp. Skuteczne bywa także opowiedzenie anegdoty, naszkicowanie ciekawej scenki  lub dokonanie efektownego porównania.

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Custom Publishng, Dziennikarstwo i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*