• Wykorzystywanie zdjęć pracowników w magazynie firmowym (cz. 2)

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    shutterstock_75474523 new

    Opublikowanie zdjęcia pracownika w firmowym magazynie lub intranecie wymaga jego zgody. Jak powinna zostać sformułowana?

    Najlepiej jednak w każdym przypadku uzyskać zgodę pracownika na wykorzystanie jego wizerunku. Ponieważ w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych ustawodawca nie precyzuje, w jakiej formie powinna ona zostać wyrażona, teoretycznie wystarczy ustne przyzwolenie zainteresowanej osoby. Jednak w interesie pracodawcy leży, by otrzymać taką zgodę na piśmie. O ile bowiem pracownicy rzadko zgłaszają pretensje z tytułu bezprawnego wykorzystania ich zdjęcia w okresie, gdy są zatrudnieni w firmie, o tyle w przypadku byłych pracowników sprawy czasami się komplikują.

    Poza tym zawsze może się zdarzyć, że ktoś, kto swojej zgody udzielił ustnie, po jakimś czasie (już po publikacji) zmieni zdanie i zacznie zgłaszać roszczenia finansowe. Dobrze jest mieć dowód na to, że publikacja fotografii nie była bezprawna, bo jeśli sprawa trafi do sądu, to właśnie wydawca będzie musiał udowodnić, że  uzyskał zgodę na rozpowszechnienie wizerunku oraz w jakim zakresie ta zgoda została mu udzielona. Warto więc jasno określić w dokumencie, na jaką formę i zakres rozpowszechniania wizerunku godzi się pracownik, a więc także jaki jest czas obowiązywania tej zgody. To może się przydać nie tylko w sądzie, lecz także w przypadku konieczności zilustrowania materiałów dotyczących historii bądź jubileuszy firmy, kiedy nagle okazuje się, że nie można użyć żadnego archiwalnego zdjęcia, bo niektórzy pokazani na nim ludzie już w firmie nie pracują. Dobrze jest także zadbać o to, by w podpisanym przez pracownika oświadczeniu znalazła się informacja, których zdjęć (przez kogo i dla kogo zrobionych) dotyczy zgoda, oraz zamieścić w nim punkt mówiący o zrzeczeniu się przez pracownika wszelkich roszczeń z tytułu wykorzystania jego wizerunku.
    Należy pamiętać, że zgodę na wykorzystanie wizerunku muszą wyrazić wszystkie osoby, które przedstawia zdjęcie – w przypadku wakacyjnej fotki mogą to być np. znajomi lub członkowie rodziny pracownika. W przypadku publikacji wizerunku osób nieletnich zgodę muszą wyrazić ich prawni opiekunowie.

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Custom Publishng, Prawo prasowe i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*