• Ilustrowanie tekstu, czyli jakie role pełnią zdjęcia w artykule

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    shutterstock_52238932new

    Nawet najciekawszy tekst jest mało przyjazny i trudny do przeczytania, jeśli zabraknie w nim ilustracji. Strony bez zdjęć są martwe i nie zachęcają do lektury. Zdjęcia „rozluźniają” stronę, ułatwiają także odbiór materiału stanowiąc dodatkowy – wizualny – przekaz merytoryczny.

    Nie każdy materiał w naszym piśmie musi być koniecznie zilustrowany, ale dobrze jest kierować się zasadą, że na każdej stronie pisma powinno znaleźć  się jakieś zdjęcie/grafika lub infografika. Jeśli materiał jest duży, zajmuje całą stronę lub więcej, zilustrowanie go jest koniecznością. W przypadku umieszczenia na stronie kilku krótkich notatek co najmniej jedna z nich powinna zostać opatrzona zdjęciem lub infografiką. Należy przy tym pamiętać, że w oczach czytelnika to właśnie notatki ze zdjęciami staną się głównymi/najważniejszymi na stronie informacjami i to od nich najczęściej rozpocznie on lekturę.

    Wybierając zdjęcie, które chcemy pokazać czytelnikom pamiętajmy, że może ono spełniać w materiale różne role i być…

    … głównym źródłem przekazu. Tak dzieje się w fotoreportażu, sesji mody, często także na okładce pisma. Czasem wystarczy jedno zdjęcie z krótkim podpisem lub dosłownie trzyzdaniowym tekstem, by pokazać jakiś problem/zasygnalizować temat/oddać panującą w firmie atmosferę. Także infografika może zawierać większy pakiet informacji niż towarzyszący jej tekst.
    … uzupełniać przekaz tekstowy, stanowić wartość dodaną. Zdjęcie z zebrania, fotografia przemawiającego prezesa, logo firmy lub zdjęcie nowego samochodu zakupionego przez zarząd ilustrują tekst, ale nie wnoszą wielu dodatkowych informacji. No, chyba że ich wymowa pozostaje w wyraźnej sprzeczności z „oficjalną linią” artykułu.

    pełnić jedynie rolę ozdobnika. Motywy świąteczne, szlaczki, zdjęcia lub grafiki służące użyte jako rozmyte tła pod tekstem to typowe przykłady takiego rozwiązania.

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Custom Publishng, Dziennikarstwo, Komunikacja w firmie i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*