• Uwaga, blacha! 5 wskazówek jak zrobić stronę, która da się przeczytać

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    jak łamać i ilustrować tekst

    Każdy redaktor magazynu customowego spotyka się czasem z żądaniami klientów „upchnięcia” na stronie jak największej ilości tekstu kosztem zdjęć, grafik i innych elementów wprowadzających na kolumnę nieco powietrza. Jeśli się na to zgodzi, może łatwo wpaść w pułapkę i stworzyć koszmarek, którego nikt nie przeczyta.

    Bez względu na to, jak ważny – z punktu widzenia firmy – jest długi tekst, który trzeba zamieścić, należy pamiętać, że zapewne będzie on musiał zostać skrócony. Nawet, jeśli jest to zapis noworocznego przemówienia prezesa. Jeżeli zostanie wydrukowany w całości bez żadnych zmian, najprawdopodobniej większość potencjalnych czytelników nawet nie zacznie go czytać, a pozostali porzucą lekturę już po kilku zdaniach. Nie dlatego, że są leniwi czy głupi, ale dlatego, że umysł ludzki nie jest przystosowany do przebijania się przez dziesiątki rzędów małych literek. Potrzebuje elementów, które rozbiją monotonny tekst i „haczyków”, na których będzie mógł skupić swoją uwagę. Taką rolę pełnią w tekście:

    Akapity. Choć to banał, ale nie wolno o nich zapominać. Ułatwiają lekturę – tekst nie podzielony na akapity, pisany „ciurkiem”, bardzo ciężko się czyta.

    Śródtytuły. Dzielą tekst na łatwiejsze do przyswojenia części, pozwalają wprowadzić na stronę nieco światła i ułatwiają zrozumienie tekstu. Jeśli są dobrze skonstruowane i ciekawe, „reklamują” materiał i zachęcają czytelnika do przeczytania go. Śródtytuły powinny być robione w miejscach, gdzie pojawia się nowa, ważna myśl lub rozpoczyna nowy wątek. Nie powinno ich być zbyt dużo (np. na początku każdego, nawet krótkiego akapitu), ale i nie nazbyt mało, bo będą wyglądać sztucznie.  Raczej nie stosuje się 1 lub 2 śródtytułów – zwyczajowo przyjęto, że minimalna ich liczba wynosi 3.

    Zdjęcia. Sprawiają, że strona staje się bardziej przyjazna i łatwiejsza w odbiorze. Wnoszą dodatkowe informacje, przyciągają wzrok. Najczęściej to od nich właśnie – świadomie lub nie – czytelnik rozpoczyna zapoznawanie się z materiałem. Ciekawe, ładne, dobrze dobrane fotografie  przyciągają czytelnika i zachęcają do lektury.

    Ramki. Choć wypełnione tekstem, są elementem graficznym na stronie, mogącym uratować ją, gdy brak zdjęć. Zwykle zawarte w nich informacje stanowią wartość dodaną, uzupełniają tekst bądź zawierają komentarze lub wątki poboczne, co wzbogaca strukturę materiału i łamie jego monotonię.

    Cytaty, wyimki. Rozbijają monotonię tekstu, przyciągają wzrok czytelnika i zwracają jego uwagę.

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Dziennikarstwo i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*