• 6 sposobów na zapewnienie skutecznej nawigacji w piśmie

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    shutterstock_81991528new

    Magazyn jest jak autostrada ‒ musi zostać wyposażony w system znaków i drogowskazów ułatwiających orientację użytkownikowi.  Rodzaj GPS-a, który pozwoli czytelnikowi szybko znaleźć materiał, którego szuka.

    Taką rolę pełnią:

    1. Konstrukcja magazynu. Zwykle jest on podzielony na działy tematyczne (np. Aktualności, Ludzie, Podróże) grupujące pokrewne tematycznie artykuły i mające swoje stałe miejsce w piśmie. Dzięki temu stały czytelnik doskonale się orientuje, w jakich „rejonach” powinien szukać interesujących go materiałów.
    2. Zajawki na okładce. Przedstawiają najciekawsze, najbardziej przyciągające tematy poruszone w głębi numeru. W niektórych magazynach zawierają numery stron, na których można znaleźć te artykuły.
    3. Spis treści. Zawiera kompletny spis wszystkich materiałów zamieszczonych w danym numerze wraz z numerami stron. Bardzo często są w nim także zdjęcia najlepiej ilustrujące charakter danego materiału. Jego rolą jest umożliwienie czytelnikowi łatwego odnalezienia informacji, jakiej akurat potrzebuje. O tym, jakie są jego rodzaje i jak można go skonstruować pisaliśmy już w materiale „Jak zrobić dobry spis treści”.
    4. Nazwa działu (górna pagina, balkon, winieta), umieszczona zwykle w górnym narożniku strony (kolumny). Ważne, by nazwy te nie zmieniały się z numeru na numer, tracą wtedy bowiem swoją informacyjną funkcję.
    5. Paginacja, numeracja stron. Powinna być wyraźna i łatwa do znalezienia, nie może jednak za bardzo rzucać się w oczy i dominować graficznie na stronie. Nie musi koniecznie znajdować się na każdej kolumnie, należy jednak pamiętać, że brak paginy na zbyt wielu stronach bardzo utrudnia czytelnikowi orientację.
    6. Cały layout, czyli ogół zastosowanych w magazynie rozwiązań graficznych. Dzięki użyciu stałych, powtarzalnych elementów ułatwia czytelnikowi orientację w dużej ilości różnorodnych informacji. Służą temu nie tylko nazwy działów i numery stron, ale także kolory, strony otwierające działy, rozwiązania graficzne charakterystyczne dla poszczególnych części pisma.

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Custom Publishng, Dziennikarstwo. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*