• Wzrokowiec, słuchowiec i kinestetyk, czyli jak mówić językiem swojego słuchacza

    Opublikowano , autor: Maciej Nieciecki | Skomentuj
    fota 1

    Potrzebują innych rodzajów komunikatów, by zrozumieć o czym do nich mówisz/piszesz. Dlaczego? Ponieważ odbierają świat dzięki różnym kanałom: wzroku, słuchu lub dotyku (odczuć). Podpowiadamy jak dobrać styl przekazu do typu odbiorcy.
    Zasada jest prosta: jeśli wejdziesz między wrony, kracz jak one. Inaczej komunikujemy się z wzrokowcem, inaczej ze słuchowcem, a jeszcze inaczej z kinestetykiem. Każdy z nich ma inny filtr percepcyjny. Co leży u podstaw dobrania właściwego komunikatu? Oprócz umiejętności tzw. decentracji, czyli przyjęcia perspektywy rozmówcy, także zrozumienie faktu, że wzrokowcy mówią obrazami, słuchowcy brzmieniami, a kinestetycy – uczuciami i doznaniami.

    Pamiętajmy, że nie dla każdego dane słowo czy sformułowanie oznacza to samo. Świetnym przykładem na to jak przekaz informacji może zostać zniekształcony jest chociażby zabawa w głuchy telefon. Niby zasady komunikacji interpersonalnej są powszechnie znane (a przynajmniej powinny), praktyka mówi jednak coś innego.

    Poniżej kilka wskazówek jak modelować nasz przekaz, by był zrozumiany i efektywny.

    Wzrokowiec – myśli głównie obrazami, koncentruje się na przekazie wizualnym. Często widzi już zarys projektu zanim przeczyta do końca brief. Najczęściej trafiają do niego historie opowiedziane malowniczym językiem, nasycone kolorami, pobudzające wyobraźnię i tętniące życiem. Gubi się, gdy poczuje nadmiar informacji, jeśli więc masz w planach przytłoczenie go dużą ilością danych, jesteś skazany na porażkę komunikacyjną.

    Przydatne są poniższe predykaty wzrokowe: wyraźny, widzieć, patrzeć, obserwować, wyobrażać, perspektywa, światopogląd, perspektywa, wyjaśnić.

    Komunikując się z wzrokowcem, postaw na sformułowania:

    • Widzisz?
    • Zerknij na to
    • Zaobserwowałem, że
    • Pozwól, że naświetlę Ci ten problem
    • Z mojej perspektywy wygląda to następująco
    • Nie mam cienia wątpliwości, że
    • Rzuć na to okiem
    • Spójrz na to z tej strony
    • Mało kto to zauważa
    • Pokażę Pani/Panu dobre strony tego rozwiązania
    • To rzuca światło na tę sprawę
    • Widzę, co masz na myśli
    • Nie mam cienia wątpliwość
    • Czarno to widzę
    • Widzi Pani/Pan, mam pewną wizję tego projektu, ale szczegóły musiałabym Panu rozrysować. Zobaczy Pani/Pan wtedy, że

    Słuchowiec – z łatwością przyjmuje dużą liczbę słownych instrukcji, koncentruje się na sekwencjach zdań, szybko notuje i przyswaja konstrukcję tekstu. Lubi ciekawie brzmiące słowa. Budując komunikat dla słuchowców, warto skorzystać z predykatów: wysłuchać, słyszeć, głośno, cicho, stonowany, drugie skrzypce, jednogłośnie.

    Podczas rozmowy ze słuchowcem, sprawdzają się zwroty:

    • Słyszałem, że
    • Proszę mnie uważnie posłuchać
    • To brzmi sensownie
    • Może się dogadamy?
    • Doszły mnie słuchy, że
    • Powiem to tylko jeden raz
    • Coś tu nie gra
    • O ile dobrze słyszę
    • Tak, jak wcześniej powiedziałem
    • Chciałbym usłyszeć, co Pani/Pan ma mi do powiedzenia
    • Wolałbym usłyszeć więcej konkretów

    Kinestetyk – charakteryzuje go nadmierna gestykulacja i emocjonalność. Używa języka emocji, często ekscytując się słowami. Musi poczuć wypowiedź, żeby ją zrozumieć. W jego słowniku często widnieją słowa związane z kontaktem i odczuciami: dotykać, podejście, zerwać, chwytać, ciepły, zimny.

    W komunikacie skierowanym do kinestetyka odwołuj się do pozytywnych emocji i posługuj się sformułowaniami:

    • To łatwo wyczuć/poczuć
    • Czasami mam wrażenie, że…
    • Ujmę to inaczej
    • Odczułem to na własnej skórze
    • Wyobraź sobie, że
    • Czy ma Pani/Pan czasami takie wrażenie, że…?
    • Zobaczymy jak sprawy się potoczą
    • Idzie jak po maśle
    • Ciężka sprawa
    • Czuję, że
    • Jestem naprawdę poruszony

     

     

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*