• Custom publishing: konkursy, cz. 5 Jak legalnie zbierać dane uczestników konkursu

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    shutterstock_97217681

    W ustawie o ochronie danych osobowych ustawodawca zdecydował, że nie każdy i nie w każdym celu może tworzyć bazy danych. By móc to robić legalnie, trzeba spełnić kilka warunków. Oto one.

    Na pierwszy rzut oka rzecz wydaje się prosta:  osoby biorące udział w konkursie przysyłają swoje dane, organizator je zbiera i archiwizuje, tworząc przy okazji bazę danych dla swego działu marketingu. Jednak, by taka akcja była legalna, organizator musi poinformować uczestników konkursu o:

    1. tym, jak dokładnie nazywa się jego firma i gdzie ma siedzibę,
    2. celu zbierania danych (a także o ich odbiorcach) i ich przetwarzania,
    3. obowiązku podania danych,
    4. prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

    Zgoda uczestników na zbieranie i przetwarzanie ich danych musi być wyrażona na piśmie (podpisana odręcznie, w postaci oryginału lub np. jego  scanu).

    Akceptowanym przez ustawodawcę celem tworzenia bazy danych może być np. marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych (czyli firmy organizującej konkurs) bądź też konieczność realizacji umowy, gdy osoby, których dane przechowujemy, są jej stroną (rozstrzygnięcie konkursu). Warto się dobrze zastanowić nad odpowiednim sformułowaniem celu, w innym przypadku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych może bowiem odmówić rejestracji zgłoszonej bazy. Danych nie można przetwarzać w celach innych niż wcześniej ustalone, nie można także przechowywać ich w postaci umożliwiającej identyfikację poszczególnych osób dłużej, niż wymaga tego realizacja celu, dla którego zostały zebrane.

    Uwaga: w świetle prawa przechowywanie danych też jest ich przetwarzaniem! Trzeba także pamiętać, że zarejestrować bazę danych należy przed rozpoczęciem ich zbierania, czyli przed ogłoszeniem konkursu.

    Na administratora zarejestrowanej bazy danych czyha jeszcze pułapka: ma on obowiązek zgłaszania GIODO zmian w niej dokonanych w ciągu 30 dni.

     

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Custom Publishng, Komunikacja w firmie, Marketing, Media, ochrona danych osobowych. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*