• Brand journalism, czyli (nie)nowy trend w marketingu

    brand journalism, content marketing, custom publishing, Mediapolis, trendy

    Być może już o nim słyszałeś, być może zetknąłeś się z nim… albo nawet go stosowałeś. Od jakiegoś czasu to coraz częściej dający się zauważyć trend w komunikacji marek. O czym mowa? Poznajcie brand journalism.

    Od paru lat da się zauważyć, że ludzie przestali wierzyć wielkim firmom, a co za tym idzie sceptycznie podchodzą do tworzonych przez nie tradycyjnych komunikatów PR-owych czy reklamowych. Wynikiem takiego podejścia jest większa trudność w budowaniu marki czy sprzedaży, jeśli bazuje się na tradycyjnych kanałach komunikacji. Aby zatem znowu wciągnąć potencjalnego klienta, potrzebny był nowy pomysł na budowanie świadomości marki i jej promocję.

    Brand journalism, zwany także content journalism, jest kolejnym krokiem w komunikacji firm z odbiorcami, choć często specjaliści, tradycyjnie pojmujący dziennikarstwo, zaliczają go do PR i reklamy, a nie dziennikarstwa.

    Jednak, by być bardziej precyzyjnym (choć to niełatwe), można powiedzieć, że z brand journalism mamy do czynienia, gdy firma tworzy wartościowe komunikaty i puszcza je w świat. Brand journalism nie jest ani prezentacją produktu i próbą jego sprzedaży, ani płatną reklamą tekstową, nie jest też komunikatem PR. Jest wszystkim jednocześnie. Z domieszką storytellingu (wciągająca historia) i dziennikarstwa (bo dziennikarze wiedzą, jak stworzyć historię, która kształtuje opinię publiczną i ma wysoki współczynnik efektywności).

    Przyjmuje się, że brand journalism ma swoje korzenie w branży franchisingu. W 2004 roku Larry Light, Chief Marketing Officer w McDonald’s, powiedział, że tradycyjny mass marketing już nie działa, że pojedyncza reklama czy kampania nie tworzy i nie opowiada całej historii. Orzekł, że przyszedł czas na nową technikę marketingową – brand journalism. Light określił brand journalism jako sposób na pokazanie miejsca marki w świecie, i – co za tym idzie – stworzenie na tej podstawie całej historii brandu. Dlaczego tak? Wszak opowiadanie jest esencją komunikacji. Używamy opowieści, snujemy historię, aby stworzyć z drugą osobą więź i nadać otoczeniu wokół nas sens.

    Na swoim podstawowym poziomie brand journalism to neutralny i uczciwy storytelling, który angażuje i wciąga odbiorcę. To połączenie komunikatu z wartką, interesującą narracją i zaangażowaniem czytelnika. Dobry storytelling, którego bohaterem jest marka czy firma, przybliża je odbiorcy, nadaje im ludzkie oblicze. Efektem jest zbudowanie więzi z odbiorcą i jej sukcesywne zacieśnianie poprzez zwiększanie lojalności. Wzrasta identyfikacja odbiorcy z marką czy firmą. To zachęta do wejścia odbiorcy w świat marki, uczestniczenia w nim, tworzenia go – po prostu bycia jego częścią.

     

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*