• Custom publishing: jak pracować z autorami i czego się od nich domagać? (cz. 2)

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    jak pracować z autorami

    Zamawiając tekst u autora należy jak najbardziej precyzyjnie formułować swoje oczekiwania. Inaczej możemy otrzymać zupełnie inny materiał niż – jak nam się wydawało – zamówiliśmy.

    By uniknąć takiej sytuacji, należy:

    1 Planować dokładnie cały numer (ile i jak długich tekstów, na jaki temat, na której stronie). Najlepiej zrobić tzw. szpigiel.

    2 Bardzo dokładnie uzgadniać z autorami nie tylko tematy artykułów, ale także sposoby ich ujęcia. Teksty nie mogą być o wszystkim i o niczym. W każdym przypadku trzeba wybrać jakiś ciekawy element/zdarzenie/historię i na niej skupić uwagę autora i czytelników.

    3 Informować autorów, ile znaków powinien mieć tekst. Można zamawiać trochę na wyrost, by – jeśli jakieś informacje będą musiały wypaść – tekst nie stał się zbyt krótki. Nie należy jednak przyjmować materiału dwu- lub nawet trzykrotnie dłuższego niż zamówiony. Tak ostre skracanie spowoduje, że bardzo na nim straci. Krótki, zwięzły materiał konstruuje się od razu inaczej niż długą, wielowątkową opowieść. Po skróceniu tej ostatniej możemy dostać nie ciekawy tekst, a kaleki fragment napakowany suchą informacją jak szkolna ściągawka.

    4 Planować szczegółowo nie tylko teksty, ale także ilustracje. Nawet najciekawszy materiał pozbawiony ilustracji staje się niestrawny, trudny w odbiorze i nie zachęca czytelnika do przeczytania go. Zamawiając u autora ilustracje (np. z jego podróży do Tybetu lub z imprezy zorganizowanej przez pracowników działu) trzeba pamiętać nie tylko o różnorodności ujęć, ale i o jakości zdjęć. To  nie zawsze jest łatwe, bowiem mnóstwo ludzi robi zdjęcia telefonami komórkowymi i trudno im uwierzyć, że takie fotografie nie nadają się do druku. Zdjęcie musi być ostre, dobrze zakomponowane lub wykadrowane i mieć rozdzielczość 300 dpi.

    5. Ustalać szczegółowy harmonogram prac nad numerem i stanowczo domagać się od autorów jego przestrzegania. Bez wyznaczenia konkretnego terminu dostarczenia tekstów i materiałów praktycznie nie ma szansy na zrobienie pisma w przewidzianym czasie.

     

    Więcej informacji o tym, jak ilustrować materiały w magazynie, wkrótce.

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share
    Ten wpis został opublikowany w kategorii Custom Publishng, Dziennikarstwo, Media i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*