• Custom publishing – konkursy cz. 3: Trzy grosze dla fiskusa

    Opublikowano , autor: Marta Drobnik | Skomentuj
    custom publishing, prasa firmowa, konkurs, loteria, mediapolis

    Ogłosiliście Państwo konkurs w waszym magazynie firmowym lub w intranecie i cieszył się on wielkim powodzeniem wśród pracowników Państwa firmy. Nieuchronnie nadchodzi chwila, gdy zwycięzcy będą mogli odebrać swoje jakże zasłużone nagrody.

    To moment dla wszystkich radosny, ale… niestety, jak to często bywa,  w beczce miodu znalazła się też łyżka dziegciu. Tym razem włożył ją tam urząd skarbowy.

    Czujny jak zawsze fiskus zastrzegł sobie swój udział także w konkursowych wygranych. Szczęśliwi zwycięzcy muszą oddać mu 10% wartości wygranych przez siebie nagród, których wartość przekracza 760 zł. Jeśli nagroda ma charakter pieniężny, należną fiskusowi  część potrąca przy wypłacie organizator konkursu (czyli Państwa firma). Jeżeli jednak ktoś wygrał np.  cenny aparat fotograficzny, samochód lub wycieczkę zagraniczną, musi, przed odebraniem nagrody, wpłacić organizatorowi konkursu równowartość jednej dziesiątej  jej wartości, a ten rozliczy się już z urzędem skarbowym.

    Wygranych nagród (będących w pojęciu fiskusa przychodem…) nie trzeba jednak na szczęście wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym.

    Sprawy wyglądać będą jednak inaczej, gdy wygraną w konkursie nagrodę urząd skarbowy uzna za część wynagrodzenia zatrudnionej w Państwa firmie osoby. Może się tak stać w przypadku, gdy np. konkurs dotyczy współzawodnictwa w pracy i kończy się wyłonieniem najlepszego pracownika, a więc jest ściśle związany z pracą i podnoszeniem jej wydajności. Należy wtedy wartość nagrody doliczyć do pozostałych przychodów pracownika i opodatkować w taki sposób jak wynagrodzenie otrzymywane za pracę. W skrajnych interpretacjach fiskus może zastosować taką zasadę w stosunku do wygranych we wszystkich firmowych konkursach, jeśli warunkiem wzięcia w nich udziału było bycie pracownikiem firmy. Interpretacja taka szczególnie łatwo może pojawić się w przypadku konkursów „wewnętrznych” ogłaszanych w magazynach firmowych lub w intranecie.

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*