• Prawo prasowe i autorskie cz. 16: Przekład też jest utworem

    Opublikowano , autor: Maciej Nieciecki | Skomentuj
    przekład też jest utworem, prawo prasowe, prawo autorskie

    W wielu magazynach custom publishing, zwłaszcza wydawanych przez zagraniczne firmy, zamieszczane są artykuły przetłumaczone z obcych języków. To też utwory, podlegające ochronie prawa autorskiego!
    Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, „opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego”. Oznacza to, że przekład jest jedną z form opracowania utworu i stanowi przedmiot praw autorskich.

    Bez zgody ani rusz

    Przetłumaczenie tekstu na własny użytek (np. artykułu z zagranicznej prasy, listy dialogowej filmu) nie wymaga zgody autora. Natomiast, gdy przekład ma być wykorzystany (rozpowszechniany), konieczna jest zgoda autora lub podmiotu, który posiada do niego prawa autorskie. Taka zgoda powinna mieć formę pisemnej umowy, z zaznaczeniem zakresu i dopuszczalnej formy tłumaczenia. Co ważne, jeżeli przekład nie zostanie rozpowszechniony w ciągu 5 lat od udzielenia zezwolenia na dokonanie opracowania utworu, autor utworu pierwotnego ma prawo cofnąć to zezwolenie.  W przetłumaczonym tekście (np. przy tytule artykułu) obowiązkowo muszą znaleźć się tytuł utworu pierwotnego oraz dane autora (jego imię i nazwisko).

    Inne zasady dotyczą dokumentów

    Inaczej sprawa wygląda w przypadku tłumaczeń niektórych oficjalnych publikacji państwowych. Zgodnie z art. 4 Ustawy o prawie autorskim, zgoda autora na dokonanie przekładu nie jest wymagana w przypadku:

    • aktów normatywnych lub ich urzędowych projektów,
    • urzędowych dokumentów, materiałów, znaków i symboli,
    • opublikowanych opisów patentowych lub ochronnych,
    • prostych informacji prasowych (np. opublikowanych na internetowych stronach rządowych).

     

     

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*