• 3 zasady tworzenia skutecznych infografik

    Opublikowano , autor: Maciej Nieciecki | Skomentuj
    shutterstock_60932128

    Ludzkość od tysiącleci używa wizualizacji do przekazywania informacji. Zaczęło się do rysunków na ścianie jaskini… A dzisiaj wciąż polegamy na znakach, szkicach, symbolach, wykresach i schematach, by szybko przekazać innym potrzebną wiedzę.

    Infografiki umieszczane na stronach internetowych, prezentacjach i w reklamie mogą być potężnym narzędziem dla marketerów, którzy muszą dostarczyć odbiorcom najważniejsze informacje szybko i w sposób łatwy do zapamiętania. Ale marketerzy muszą być pewni, że ich infografiki znaczą coś więcej niż po prostu fajne obrazki, na które przyjemnie się patrzy.

    Aby sprawnie i skutecznie przekazywać informacje, infografiki muszą przestrzegać tych samych zasad, które rządzą innymi formami komunikacji marketingowej, od broszur i artykułów prasowych po filmy i blogi.

    Poniżej  przedstawiam (za Paulem Gustafsonem) najważniejsze zasady, których należy przestrzegać projektując infografiki:

    1. Opowiadaj ciekawe historie

    Aby komunikować prawdziwe znaczenie przedstawianych danych, infografika powinna opowiadać fascynującą historię. Przed wyprodukowaniem infografiki, projektant (grafik) powinien współpracować z twórcami innych rodzajów treści (np. z copywriterem, redaktorem, fotografem itd.) w celu określenia, z jakich wzorów i trendów czerpać inspirację. Zespół powinien następnie określić, w jaki sposób dane będą prezentowane  - po to, by projekt komunikował  najistotniejsze elementy opowieści bez przeciążania odbiorców zbyt dużą ilością informacji.

    Przykład: Instagram: Od zera do miliarda zaprojektowana przez przez Visual.ly.

    Visual.ly zrobiło świetną robotę, opowiadając historię popularnej aplikacji do udostępniania zdjęć firmy Instagram. Korzystanie z wizualizacji, by pomóc czytelnikom śledzić kamienie milowe firmy, sprawia, że ta infografika jest skuteczna, ponieważ w prosty sposób dokumentuje błyskawiczną historię sukcesu  Instagramu – od momentu jego powstania  do niedawnego przejęcia przez Facebook za miliard dolarów.

    2. Komunikuj złożone dane w prosty sposób

    Najlepsze infografiki często powstają w procesie upraszczania złożonych idei aż do ich najłatwiej przyswajalnych form. Pokazują one trendy i relacje pomiędzy danymi za pomocą łatwo zrozumiałych elementów graficznych. Mając to na uwadze, projektanci (graficy) powinni wyeliminować wszelkie elementy, które nie przyczyniają się bezpośrednio do zrozumienia opowieści. Twórcy infografik powinni również z umiarem używać słów – niech dane i grafika mówią same za siebie.

    Przykład Chiny: Największa populacja online na świecie zrobiona przez Statista.

    Statystyki pokazujące rozwój jakiejś branży często są suche i trudne do zrozumienia. Ale Statista bardzo fajnie i prosto pokazała rosnącą populację Chińczyków w Internecie, wybierając najważniejsze statystyki, które o tym mówią, a następnie używając wizualizacji, by przedstawić te dane w odpowiednim kontekście. Kluczowym przykładem jest zrobione przez Statista porównanie liczby Chińczyków kupujących online z resztą świata.

    3. Ułatwiaj rozpowszechnianie

    Aby w pełni wykorzystać infografiki, upewnij się, że można je współużytkować. W przypadku infografik internetowych, autorzy powinni udostępniać w swoich serwisach narzędzia, które pozwalają użytkownikom umieszczać te infografiki na ich profilach na Facebooku, Twitterze, Google+, rozsyłać mailem lub w inny sposób udostępniać je przyjaciołom i znajomym.

    W wielu przypadkach wdrożenie tych narzędzi jest proste i polega na zainstalowaniu odpowiednich plug-inów lub kodów udostępniania, które zapewniają najbardziej popularne platformy social media.

    Przykład: AddThis

    Jednym z wielu WordPressowych plug-inów ułatwiających szybkie udostępnianie jest AddThis.  Inne przydatne narzędzia tego typu to między innymi GetSocialShareThis.

     

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*