• Content marketing a social media marketing – podobieństwa i różnice

    Opublikowano , autor: Maciej Nieciecki | Skomentuj
    content marketing versus social media marketing

    Tak naprawdę wciąż niewiele osób w Polsce rozumie pojęcie content marketing. A kiedy zaczynam tłumaczyć, często odpowiadają: „Och, chodzi o publikowanie treści związanych z marką? Czyli to jest social media marketing?”. Niezupełnie. Dlatego postanowiłam to wyjaśnić.

    Faktem jest, że obie te dziedziny marketingu mają wiele wspólnego. Content marketing mocno wykorzystuje social media. Niezbędna jest wszak dystrybucja wyprodukowanego przez firmę /markę contentu, bo bez tego nie ma nawet co marzyć o zaistnieniu w świadomości szerokiej rzeszy odbiorców.

    I odwrotnie -  w social media marketingu marketerzy stosują różnego rodzaju content (teksty, zdjęcia, video), na przykład w informacjach, które publikują na fan page’u marki na Facebooku.

    Ale poza obszarami wspólnymi, content marketing i social media marketing różnią się - szczególnie w obszarze najważniejszego miejsca (osi) aktywności marketingowej, rodzajów treści i celów, którym służą.

    Aby usunąć niejasności, spójrzmy, czym przede wszystkimróżnią  się te dwie dziedziny marketingu :

    Oś aktywności

    social media marketingu, osią aktywności – środowiskiem, w którym prowadzona jest dzialalność marketingowa – są same sieci społecznościowe jako takie. Kiedy marketerzy prowadzą kampanie w mediach społecznościowych,  kampanie te dzieją się niejako wewnątrz Facebooka, wewnątrz Twittera, wewnątrz Google + , itd. A kiedy tworzą treści (content), to też umieszczają je wewnątrz tych sieci. W tym znaczeniu sieci społecznościowe są niejako „pojemnikiem” na treści.

    Natomiast osią aktywności w  content marketingu jest strona internetowa – czy to strona całej marki, jak pzu.pl, czy też microsite dla konkretnego produktu lub akcji tej marki, jak zyciena100procent.pl. Strona www  marki jest absolutnie niezbędna dla prowadzenia content marketingu, a inne jego narzędzia: np. magazyny custom publishing, raporty roczne czy blogi są jej koniecznym uzupełnieniem. Sieci społecznościowe są też bardzo ważne dla sukcesu działań content marketingowych – ale w tym przypadku Facebook, Twitter i Google + są wykorzystywane przede wszystkim jako „dystrybutor” linków prowadzących do treści na stronie internetowej marki.

    Rodzaje treści

    W social media marketingu treści są dobierane i tworzone w taki sposób, aby pasowały do sposobu funkcjonowania wybranej platformy społecznościowej, a więc na przykład: krótkie wiadomości w zakresie 140 znaków tworzy się do wykorzystania na Twitterze; konkursy, quizy i gry  – na Facebooku, itd., itp. Innymi słowy, marki modelują swoje „zachowanie” w zależności od tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z danych sieci społecznościowych i czego się po nich spodziewają.

    Natomiast w content marketingu możemy wykorzystywać treści bardzo róznego typu, np. artykuły, posty na blogu, filmy, infografiki  e-booki i white papers, żeby wymienić tylko kilka formatów. W tym przypadku format treści dostosowuje się do nosnika (medium), a nie do publiczności. Tak więc do prasy drukowanej wykorzystamy artykuł i zdjęcia, a na stronie www możemy wykorzystać np. tekst i video.

    Cele

    Chociaż zarówno social media marketing, jak i marketing treści mogą być wykorzystywane do wielu celów, social media marketing generalnie służy do osiągnięcia dwóch głównych celów:

    • do budowania świadomości marki – poprzez pobudzanie aktywności użytkowników i generowanie dyskusji wokół marki;
    • do utrzymania lojalności klientów i/lub wysokiego poziomu ich satysfakcji – marki wykorzystują kanały społecznościowe jako otwarte forum dla bezpośredniego dialogu z klientami.

    W content marketingu tymczasem osią aktywności marketingowej jest strona internetowa, co pozwala nie tylko wykorzystywać ją do zbudowania swiadomość marki, ale też w większym stopniu skupić się na generowaniu popytu. Jako że wysokiej jakości treści przynoszą marce potencjalnych klientów, marketerzy mogą się skupić się na rozwijaniu relacji z nimi i pielęgnowaniu tych relacji w celu uzyskania konwersji (czyli np. pozostawienia przez klienta swoich danych  lub nawet dokonania zakupu).

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*