• Sztuka content marketingu – 5 typów treści, które przyciągają czytelników

    Opublikowano , autor: Maciej Nieciecki | Skomentuj
    content marketing

    Czy chcesz przyciągnąć uwagę ludzi, dostarczyć im przydatnych informacji i/lub zmienić sposób myślenia o twojej firmie? Jeśli stosujesz content marketing, to zapewne chcesz! Jest co najmniej pięć rodzajów treści, które mogą w tym pomóc.

    Można ich używać w mediach drukowanych, takich jak prasa firmowa, jak również na stronach internetowych, blogach, w podcastach i filmach – praktycznie w każdym medium.

    Typ 1. Trend

    Twój komunikat do odbiorcy: „Otworzymy Ci oczy (wskażemy Ci nowe możliwości lub ostrzeżemy Cię)”

    Pomyśl o zmieniającej się sytuacji, która ma wpływ na twoich klientów. To mogą być zmiany społeczne lub polityczne, związane z technologią, lub cokolwiek innego, co  przynosi problemy i /lub nowe możliwości. Następnie odpowiedz na następujące pytania i zapisz odpowiedzi:

    • Co przyczyniło się do powstania i tej rozwoju sytuacji?
    • Jaka jest obecna sytuacja?
    • Jakie są twoje własne poglądy, jako świadomego obserwatora, na temat tego, jak ten trend będzie rozwijać? (wypisz powody, dla których tak uważasz)
    • Jakie są zalecenia dla czytelnika, aby mógł uniknąć szkody lub uzyskać korzyści?

    Typ kontentu „Trend” pozycjonuje cię jako kogoś, kto rozumie świat swoich klientów i troszczy się o to, by pomóc im uzyskać dobre wyniki. Jest to szczególnie istotne, jeśli twój sukces zależy od dostarczania nowych rozwiązań, które są dopasowane do potrzeb klientów.

    Typ 2. Meteor
    Twój komunikat: „Jeśli masz niespodziewany problem, możesz na nas liczyć”

    Podczas gdy tekst typu „Trend”  mówi o zjawiskach, które zachodzą stosunkowo powoli, „Meteor” dotyczy nagłej a nieprzewidzianej  zmiany o poważnych konsekwencjach (jak ten meteor, który uderzył w Ziemię kilka milionów lat temu i wykończył dinozaury). Życie zmienia się, i to szybko. Dla przykładu, wydarzenia z 11 września były takim „meteorem” dla wielu branż, na przykład dla ochroniarskiej czy turystycznej. Nowe ustawodawstwo lub przepisy mogą również znacząco zmieniać warunki działania firm (to szczególnie charakterystyczne dla Polski). Podobnie  wprowadzanie nowych technologii – tu przykłady można by mnożyć.

    Aby tworzyć dobre treści typu „Meteor”, musisz być czujny i wyłapywać informacje na temat nagłych zmian, które mogą wpłynąć na twoją grupę docelową. Powinieneś być przygotowany na to, by szybko wykreować kontent zawierający następujące elementy:

    • Opisanie wydarzenia i przedstawienie jego tła
    • Zalecenia dla czytelników/odbiorców, jak uniknąć problemów i / lub osiągnąć korzyści.

    Jeśli jesteś w stanie tworzyć angażujące treści typu „Meteor”, warto umieszczać je w kilku różnych mediach (prasa drukowana, strona www, serwisy społecznościowe, nawet telewizja). Możesz liczyć na duży feedback od twoich odbiorców, a także na efekt wirusowy (ludzie będą umieszczać to np. na Wykopie czy rozpowszechniać na Facebooku itp.). „Meteor” pozycjonuje cię jako kogoś, kto trzyma rękę na pulsie i wykazuje zainteresowanie tym, by wspierać swoją grupę docelową.

    Typ 3. Jak to zrobić

    Twój komunikat: “Dbamy o to, aby Ci się udało”

    Dobre „Jak to zrobić” zawiera to, co najcenniejsze w content marketingu – czyli udzielanie informacji, które pomagają ludziom osiągnąć ich cele – i pozycjonuje ciebie jako kogoś, kto dba o osiągnięcie dobrych wyników przez twoich klientów.

    „Jak to zrobić” jest skuteczne tylko wtedy, kiedy mówi o czymś, co jest naprawdę ważne dla ludzi z twojej grupy docelowej. Załóżmy, że chcesz dotrzeć do nabywców kosiarek poprzez artykuł na temat „Jaką kosiarkę wybrać i co robić, aby utrzymać ją w dobrym stanie”. Zamieszczenie tego artykułu  na stronie internetowej dla mieszkańców osiedla bloków mieszkalnych nie byłoby dobrym pomysłem, ponieważ na takich osiedlach trawniki są zwykle pod opieką administracji. Ale ten sam tekst na stronie osiedla domków jednorodzinnych, gdzie ludzie sami koszą swoje trawniki, albo w magazynie skierowanym do firm zajmujących się architekturą  krajobrazu i utrzymywaniem ogrodów zamożnych ludzi, byłby dobrym sposobem, aby zwrócić na siebie uwagę potencjalnych nabywców.

    Najważniejsze kroki w celu przygotowania tego typu treści obejmują:

    • Wybór procesu, który dobrze znasz, a który będzie istotny dla odbiorców twoich dóbr i/lub usług
    • Opisanie kolejnych etapów, niezbędnych do osiągnięcia zamierzonych rezultatów
    • Lista wszystkich urządzeń i materiałów, które będą potrzebne do osiągnięcia celu
    • Omówienie pułapek i problemów oraz tego, jak sobie z nimi radzić.

    Typ 4. Jak to zrobić z firmą X

    Twój komunikat: „Możesz nam zaufać”

    Jest to specjalna odmiana „Jak to zrobić” – daje czytelnikowi lub widzowi praktyczne porady, jak osiągnąć najlepsze wyniki, korzystając z dóbr lub usług wybranego dostawcy (np. twojej firmy, albo – jeśli pracujesz w agencji PR – z usług firmy będącej waszym klientem).

    Weźmy firmę specjalizującą się w renowacji domów, której szef pisze artykuł lub post, jak pracować z taką firmą – a w tym artykule pisze też, co właściciel domu może zrobić na własną rękę, żeby zaoszczędzić pieniądze. Pewnie bylibyśmy bardziej skłonni zaufać takiej firmie, bo mamy poczucie, że nie „naciąga nas na kasę” i że warto jej zlecić te elementy remontu, których nie możemy/nie powinniśmy robić sami.

    Najważniejsze elementy kontentu typu „Jak to zrobić z firmą X” powinny obejmować:

    • Listę czynników i okoliczności, które doprowadzą klientów do najlepszych wyników
    • Opisanie, dla każdego z głównych czynników, jak klient i twoja firma mogą współpracować w celu osiągnięcia tych najlepszych wyników
    • Listę problemów, które mogą pojawić plus propozycje, jak sobie z nimi radzić.

    Ten typ treści działa szczególnie dobrze, gdy operujesz na silnie konkurencyjnym rynku, gdzie klientowi może być trudno dostrzec różnice między twoimi produktami/usługami a ofertą konkurencji. W takim przypadku zaufanie do dostawcy może być ważnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej – a ten typ treści pomaga w budowaniu zaufania.

    Typ 5. Case Study

    Twój komunikat: “Potrafimy dobrze doradzić, bo już osiągnęliśmy sukces na tym polu”

    Choć case studies mogą być wciągające jak dobry kryminał, zdarzają się również nudne i bez znaczenia, jeśli nie są dobrze przemyślane. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy czytelnicy niezbyt często borykają się z problemami, które są opisane w danym studium przypadku. Dość często ludźmi najbardziej  zainteresowanymi danym studium są… pracownicy konkurencji. Tak więc, publikowanie case studies ma sens tylko wtedy, gdy rzeczywiście pomoże czytelnikom dowiedzieć się czegoś dla nich ważnego.

    Elementy dobrego case study (dla potrzeb content marketingu) obejmują:

    • Przedstawienie konkretnej sytuacji napotkanej przez klienta
    • Listę kroków, które twoja firma w tej sytuacji podjęła,  w tym opis, jak rozwiązała problemy pojawiające się „po drodze”
    • Opisanie rezultatów dla klienta
    • Sprecyzowanie, jaką „lekcję” twoja firma otrzymała – w taki sposób, aby było to użyteczne dla czytelnika.

    Wszystkie przedstawione powyżej  typy kontentu mogą być wykorzystane do osiągnięcia konkretnych promocyjnych czy PR-owych sukcesów – jeśli są mądrze wybrane i zastosowane. Pamiętaj, aby oprzeć swój wybór na: celu twojej komunikacji, na informacjach, które są dostępne, i na potrzebach twojej grupy docelowej.

    Inne wpisy na ten temat:

    Facebook Twitter Wykop E-mail Drukuj Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*